söndag 27 mars 2011

Välkommna !


Välkommna allihop till "En Herrans Mat". Jag som har bloggen heter Andreas men kallas för Andy och är just en Herre i mina bästa år. Mat är nog en av mina största passioner här i livet, förutom Kålltorp då. Fast det är ju en stadsdel i Göteborg och det är inte det den här bloggen ska handla om utan mat. MAT !

Finns det något sinnligare än mat ? Nästan religiöst på något sätt? Det finns väl få saker i livet som kan få en att uppleva, minnas och känna så mycket som just mat. Jag kommer inte från någon bondgård någonstans och har inte slaktat får och grisar sedan jag var liten. Nej snarare en hyffsat välbeställd medelklassfamilj. Men ! Mina föräldrar hade en speciell relation till mat. Mat var ett självklart centrum för familjen. Och även om pappa och mamma knappast stod o rörde långkok varje dag så var min mor extremt noga med att samla familjen till gemensam frukost och middag kring vårt stora runda furubord VARJE dag.

En annan sak var gästfrihet. Vår dörr stod alltid öppen. Alla bekantskaper till familjen, unga som gamla, med två eller fyra ben, fattiga eller rika, alla var välkomna och det dröjde sällan många minuter innan den eller dom var parkerade runt köksbordet.
Det viktigaste var kanske inte heller vad det bjöds på. Men bjudas skulle det. Man bjöd på det man hade och alltid fanns det något.

Mamma kunde trolla ihop, fråga mig inte hur, smörgåsfat som var helt fantastiska på bara någon minut. Mat var fest och skoj och skratt men även tröst och komfort i svåra stunder.

Det är väl några av dom saker jag vill förmedla och dela med mig av på den här sidan. Passion för mat. Passion för Livet !

Eller som någon klok man en gång uttryckte det: "Du kan kompensera brist på talang. Du kan kompensera brist på kunskap. Men du kan aldrig kompensera brist på passion!"

Med andra ord; har du ditt hjärta med dig går du hela vägen.
Hjärtligt Välkomna !
// Andy.

6 kommentarer:

  1. Passion är härligt.
    Lycka till med bloggen, jag följer!

    SvaraRadera
  2. Härligt att du följer ! Kram på daj !

    SvaraRadera
  3. Gött är det Andy du är en riktig gobit, din lilla gourmand. Det är alltid roligt och läsa om mat och äta den.
    Mvh Peter Feeser

    SvaraRadera
  4. Fan va gött o höra Peter ! Oss Köttälskare imellan ! Ses o hörs !

    SvaraRadera
  5. "Låt dej inspireras av andra och vi ska inspireras av dej" tänker jag på när jag läser din blogg.

    Jag brukar alltid ha din blogg i minnet, när man laddar upp inför grillkvällarna med grannarna.

    Tack för en grymt bra och inspirerande blogg!

    "Once a follower, always a follower"

    SvaraRadera
  6. Man tackar och bugar Johan! Håll grillen levande!!!

    SvaraRadera