onsdag 3 augusti 2011

Bulgursallad med Cajunfläsk


Jag funderade länge under dagen på vad som är riktigt god och bra Picknickmat. Jag tänkte nämligen att vi skulle åka och bada efter vi jobbat klart för dagen. Man vill ju passa på att njuta av vädret när det är så här gött som det är nu.

Efter lite grubblerier så kom jag på att Älsklingen sagt att hon gillade en Libanesisk bulgursallad som kallas för Tabolle väldigt mycket.

Efter lite strökollande på det fabulösa Internetet så tyckte jag mig ha samlat tillräcklig information för att göra en Kålltorpsversion av denna Libanes.

Sagt och gjort. Jag kokade bulgur enl anvisningarna på förpackningen och hällde det på ett durkslag för att svalna och rinna av. Under tiden så pressade jag 3st limefrukter som jag blandade med 2st finhackade stora röda chilifrukter. Denna ljuvliga blandning hälldes sedan över Bulguren i en skål så det fick stå och suga till sig.

Jag strimlade en Aubergine som saltades häftigt och stektes på hög värme i olivolja för att sedan bli till mindre bitar som blandades med Bulguren. Finhackad filéad tomat, rödlök, röd och gul paprika.



Jag fyndade även Fläskkarré i bit för 29.-/kg så några skivor av den tärnades och marinerades med timjan, basilika, rosmarin, salt, peppar, cayenn, grillkrydda, koriander, olivolja, soya och honung. För att sedan stekas på hög värme.




Salladen blev jättegod och perfekt Picknick mat eftersom den kan förberedas långt i förväg (eftersom det bara blir godare ju längre den suger in). Köttet blev kanongott med en stark och Cajunaktigsmak också praktiskt eftersom det är lika gott i kallt tillstånd.
Praktiskt även eftersom man lätt kan packa köttet för sig och på så vis av samma rätt få en Vegetarisk och en Kötträtt.

Dagens tips om det nu skall komma ett sånt är att marinera direkt i en fryspåse el. likn. Släng bara ner köttbitarna i en påse och häll sedan på lite utav allt på måfå. Massera sedan köttet och vänd runt och banka lite. Sug sedan ur all luft ur påsen eftersom det marinerar snabbare utan syre. Knyt ihop och släng in i kylen. En skål mindre att diska + effektivare resultat och inga kladdiga fingrar.

Beväpnade med dessa godsaker i en föredetta glassburk och lite färsk bröd och vatten begav vi oss till närmsta sjö och slängde oss i. Sedan blev det en njutningsfull middag/picknick på stranden. Är inte det livskvalité så vet jag inte vad.

Vi pratade lite om mat medans vi åt och var rörande överens om att saker som Lime och Chili är näst intill religiösa Livsmedel.

Det var en fin kväll.
Det var ett "Hallelulja Moment".

Amen.
//Andy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar