torsdag 18 augusti 2011

Vi e Rode / vi aer Hvide !



Ja ni fattar väl nästan vad det ska handla om? Just det Danska Smörrebröd. Jag har gått o lurat på detta hela veckan och varit sugen på det. Funderat på olika kombinationer hit o dit. Det är ju hur smarrigt som helst.

Dödsstöten kom imorse kl 7 när jag vid morgon kaffet fick ta del av en jobbarkompis Semesterberättelse. Vad hade han och hans fru gjort? Jo vart i Danmark, SÅ KLART ! Och inte nog med det. De hade varit på Slottskaellern i Kobenhavn o spiset Smörrebröd.

Jag har själv aldrig varit på Slottkällarn som ligger mittemot Folketinget. Men det är tydligen en instutition i Danska Smörrebröd Samanhang. Med anor från slutet på 1700 talet och buffébordet ständigt uppdukat och alla Smörrebröd görs för hand med bara hemlagade saker enligt dansk tradition.

Att höra denna mycket ingående och fantastisk berättade historia från en kollega som tydligen är lika matpassionerad som jag var som sagt dödsstöten.
Nu hade jag bestämt mig. Idag skulle det ske.

Jag och min gode vän C-J.  "Dirren" kallad. Skulle ju ändå hooka up för att plocka ut vår vinnar rad till V75 så det passade ju som hand i handsken.

Först hämtade vi Rejjan på hund dagiset eftersom älsklingen jobbade över. Vi svepte i oss varsinn Tuborg för att komma i rätt stämning och knatade helt sonika bort till Livsmedelsaffären för att handla på oss nödvändiga attribut.

Det blev mängder med goda saker.
Dansk rågbröd, bacon, dansk leverpastej, syltlök, gräddfil, rostbiff, potatissallad, rödlök....you name it.



Väl hemma var det bara att sätta igång. Bacon skulle stekas knaperstekt. Jag hade ställt fram rejält med riktigt smör innan som blivit härligt rumstempererat. För på såna här mackor måste man ju ha riktig smör.

Det blev 2 varianter.

Och eftersom alla Danska Smörrebröd har namn så fick nummer 1 heta "Dirrens Special" och nummer 2 "Grease Mums".


"Dirrens Special" börjades med ett rejält lager smör, ett salladsblad. Majonäs. Rikligt med rostbiff, två stora skedar potatissallad. Några rejäla skivor Danablue blåmögelost. Ett par skivor salami och toppades med grov hackad syltlök. Ett par tag med pepparkvarnen så var den klar!


"Grease Mums" grundades även den med smör och sallad. Sedan följde ett par kraftiga bitar dansk leverpastej som fick ett lager fint skivad rödlök ovanpå. Ovanpå det fyra skivor riktigt knaprig bacon.  Avslutningen blev en klick gräddfil och skivad inlagd salt gurka.


Vi tog en utav var per man och ytterligare en Tuborg Gron.

Ja! Detta smakade baske mig Danmark!
Och man blev precis lika mätt och go o glad som en riktig Dansk efteråt.

När vi sedan spenderade en god timme till att ta ut hästarna kom vi underfund med att vi undermedvetet valde danska hästar eller namn som kunde förknippas med danmark, eller bara som vi tyckte lät jävligt danskt.



Måste inte det bli en vinnande rad? Det tror jag i alla fall.

Oavsett hur det går med hästar och allt sånt där så känner jag mig ändå som en vinnare.
En mätt vinnare.

Knus på er.
//Andy.


1 kommentar: