lördag 22 oktober 2011

Enkelt Fredagsmys.


Fredagar är ju en skön dag och då är det flera kriterier som skall uppfyllas. Det ska vara "lite" onyttigt, det ska vara gott, det skall vara ganska snabbt och framför allt skall det vara enkelt.
Oftast brukar jag få helt fria händer vad det gäller maten men idag hade faktiskt kärestan ett önskemål: Libapizza!

Libapizza är något vi gör ibland och som jag skrivit om flera gånger om här innan. Liba är alltså ett libanesiskt tunnbröd och vi har ju tur här i Göteborg att bageriet ligger här (i Gamlestan) och ofta åker jag dit och äter frukost på Lördagar och Söndagar.

Så dagsfärskt Libabröd införskaffades samt även diverse tillbehör och pålägg.

Men jag var sugen på något direkt när jag kom hem. Vi tog en Öl och ett bad och funderade lite på vad som fanns hemma. Jag hade ju lite av mammas rödbetssoppa kvar?

Förrätten blev alltså en liten rödbetssoppa med gratinerad Chevré, valnötter, honung och tunna skivor av ett sött päron. Väldigt delikat!


Lyxig Fredagskänsla att sitta i badrocken och äta med tända ljus och en iskall öl.

Det är så praktiskt att göra en liten för eller mellan rätt eftersom man på så sätt dämpar den värsta hungern och i lugn och ro har tid att slappa och gå ner i varv.

Vi tog ett parti kort och såg förvånat på när Rejjan på eget bevåg, till Tivas stora förvåning, gav sig upp i katträdet!
Hon vill så gärna passa in och att katterna skall tycka om henne. Det går lite trögt. Men, men....sakta men säkert.




Ugnen sattes på 175gr och vi började göra våra "pizzor". Baby tog extra rödlök och kronärtskocka på sin plus örtsalt och oregano.




Jag tog rödlök, kronärtskocka, rökt skinka och ägg. Ägg är sjukt gott på alla typer av pizza, man får bara vara noga med att spräcka gulan för annars hinner det inte bli klart på de 12-14 min pizzan är i ugnen.







Vi tog både riven fulost, mozarella och den nya Provolone Valpadana.
Den sist nämnda är helt galen! Den gjorde hela pizzan och har ni inte provat den så måste ni göra det! Det är verkligen UROSTEN så himla smakrik och perfekt seghet. Doften är makalös.

Ja det var verkligen en bra idé hon hade idag älsklingen.
Enkelt, men ändå med "matlagar känsla".
Gott, mysigt och i princip ingen disk.
Perfekt för en Fredag!

Jag vill passa på att tacka för alla fina mail, kommentarer och att ni röstar på mig i Matbloggspriset.

Det värmer verkligen i mitt lilla Kålltorpshjärta!
Tack ska ni ha!
Over & Out.
//Andy.

4 kommentarer:

  1. MMM smaskens får väl pröva detta någon gång...
    Har varit inne och röstat på din härliga matblogg. LYCKA TILL!!
    kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja gör det Jenny! Tack för rösten och en trevlig helg !

    SvaraRadera
  3. Letade efter osten igår men i delikatessen kände de inte ens igen namnet! Mycket irriterande. Vad är det för ost? Hur ska jag beskriva den för personalen i ostdisken för att de ska fatta? Var fick du tag på den?

    Libabröd har jag aldrig provat men är väldigt sugen på att testa som botten till pizza. Fast det har de väl inte heller i butiken där jag handlar.. Och det är ändå en stor ICA butik i huvudstaden (näst efter Kålltorp föstås)..

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Det är en Italiensk Hårdost som man skall steka eller grilla. Provolone Valpadana. Jag köpte min på Sävedalens Kötthall. Men Liba bröd skall du nog kunna hitta.
    Trevlig Helg till dig och dina nära !

    SvaraRadera