tisdag 10 januari 2012

Livet på en Räkmacka.



Idag var jag gräsänkling. Till och med Rejjan var borta. Det skulle bli en riktigt myskväll, bara jag och Tiva!

Vad skulle jag då hitta på för matnjuteri för att fylla tomrummet efter min fantastiska flickvän?

I bilen på väg hem från jobbet kom jag på det: Räkmacka!

Men inte vilken trött räkmacka som helst. Utan det här skulle bli DEN räkmackan!

Sagt och gjort jag stannade hos min favoritfiskmånglare Sundbäcksfisk i Munkebäck och köpte en rejäl påse finfina räkor. Det var säkert en bra bit över 600 gram. Lagom för en portion tänkte jag.

Dessutom införskaffades citroner, några nybakade Tekakor och ekologiska kravmärkta ägg (varför? Kolla filmen Food Inc.)


Att skala räkor kanske inte är världens roligaste sysselsättning men utan att skryta så är jag faktiskt riktigt vass på det. Dessutom så var det mysigt att ha tid att stå och mjauprata lite med Tiva också. Hon måste vara världens konstigaste katt för hon varken tigger eller tycker om räkor.

Ett ägg kokades och fick kallna och två ägg offrades på majonnäsen. Två äggulor, lite senap, vispa och tillsätt rapsolja i en tunn stråle tills du får lagom smak och konstistens. Jag tillsatte sedan pressad citron och citron cest. Ljuvliga, ljuvliga, ljuvliga majonnäs säger jag bara!











Eftersom allt nu var förberett och ställt i kylen så kunde man ta "rast", duscha av sig fabriks svetten, kolla mailen och klappa katten i lugn och ro en stund.

Sedan när man börjar bli lite sugen så var det bara det roliga kvar.
Montering och framför allt ätning. Men då blev det en överaskning i den högre skolan: Flickvännen kommer hem! Hungrig såklart.

I ett naffs så trollade jag fram en vego schnitzel ur frysen som fick en generös skiva Mozarella på sig och sedan för övrigt serverades ungefär som min fantastiska macka.


Jag gjorde ett restaurang trick här. Två stora isbergssallads blad som jag sköljt fick vila i frysen några minuter, holy macaroni it makes it crisp!

Tekakorna värmdes försiktigt i ugnen för att få den där nybakade känslan. Sedan breddes dom med rumstemp riktigt smör (bara det är ju en njutning i sig). Sedan den superkrispiga salladen, ägg, räkor i överflöd och toppas med den makalösa majonnäsen.


Vilken njutning! Vilken macka!


Livet är inte att glida på en räkmacka alla gånger,
men ingen kan säga att jag inte försöker åtminstone.

//Andy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar